Biologia

(Rederihiu dendi Biología)
Traducción.png
Ogañu ai angún usuáriu tradujiendu velaquí esta página.


Escherichia coli Tree fern
Goliath beetle Gazelle
La Biologia estudia la variedá de hormas de via. En sentiu orariu: E. coli, Sauci japonés, gacela i escarabaju Goliath.

La biologia (el gregu «βιος» bios, via, i «λογος» logos, estudiu) es una delas cencias naturalis que tien comu ojetu de estudiu alos seris vivus i, mas concretamenti, el su origin, la su volución i las sus propiedais: génesis, nutrición, morfogénesis, reprodución, patogénia, etc. Se ocupa tantu dela descrición delas caraterísticas i los comportamientus delos organismus individualis comu delas especis nel su conjuntu, assín cumu dela reprodución de los seris vivus i delas enteracionis entri ellus i el entornu. De esti mó, se ocupa dela estrutura i la dinámica huncional comunis a tolos seris vivus con el fin d´establecel las leis generalis que rigin la via orgánica i los prencipius hundamentalis de ésta.

La parabra «biología» nel su sentíu modernu paeci avel siu entroducia endependientementi por Gottfried Reinhold Treviranus (Biologie oder Philosophie der lebenden Natur, 1802) i por Jean-Baptiste Lamarck (Hydrogéologie, 1802). Generalmenti se izi que el términu hue acuñau en 1800 por Karl Friedrich Burdach, enque se mienta nel títulu del trecel volumin de Philosophiae naturalis sive physicae dogmaticae: Geologia, biologia, phytologia generalis et dendrologia, por Michael Christoph Hanov publicau en 1766.

Campus de estudiuEital

La biologia es una cencia con murtitú e campus d'estudiu que, mu frecuentimenti se tratan cumu disciplinas endependientis. Huntas, estudian la via nun ampliu campu d'escalas. La via s'estuya a escala atómica i moleculal ena biología molecular, en la bioquímica y en la genética molecular. Dendi el puntu de vista celulal, se estuya ena biología celular, i a escala pluricelular se estuya ena fisiología, la anatomía i la histología. La biolohia que estuya el desarrollu o la ontogenia d'un organismu endividual es la biolohia del desarrollu.

Ampria el campu a más d'un organismu, la genética trata al tentu el huncionamientu la erencia genética de los pairis a su descendencia. La cencia que trata al tentu el comportamientu las balburdas es la eteologia, estu es, de más d'un endividú. La genética de poblaciones oserva una puebración entera y la genética sistemática trata al tentu los linahis entre especiis. Las puebracionis enterdependientis y los sus hábitats s'essaminan ena ecología i la biología evolutiva. Un nuevu campu de estuyu es la astrobiología (o xenobiología), que estuya la posibiliá de la via más allá de la Tierra.

Las crasificacionis los seris vivus son mu numerosas. Se proponin dendi la traicional devisión en dos reinus estabrecida pol Carlos Linneo nel sigru XVII, entre animales i plantas, ata las propuestas actualis de los sistemas cladísticos con tres dominius que comprendin más de 20 reinos.

Estoria la BiologiaEital

Prencipius la BiologiaEital

A deferéncia la física, la biología no sueli descrevil sistemas biológicus en términus d'ojetus que obedecin leis enmutablis descritas pola matemática. No obstanti, se carateriza por siguil angunus prencipius i conceutus de gran enportancia, entre los que s'encluin la universaliá, la volucion, la diversiá, la continuiá, la omeóstasi i las enteracionis.

Universalidá: bioquímica, células i el códigu genéticuEital

 
Representación esquemática dela molécula de ADN, la molécula portaora dela enformación genética.

ai muchas constantis universalis i procesus comunis que son fundamentalis para conocel las hormas de via. Pol sabulugal, toas las hormas de via están compuestas pol células, qu`están basás en una bioquímica común, qu`es la química de los seris vivus. Tós los organismus perpetúan los sus caractiris ereditarius medianti el material genéticu, qu`está basau en el áciu nucreicu ADN, que emprea un cóigu henéticu universal. Ena biología del desarrollo la característica de la universaliá tamién está presenti: pol sabulugal, nel desarrullu tempranu del embrión, acontina unus pasus básicus que son mu similaris en muchus organismus metazuus.

Volución: el prencipiu central dela biologíaEital

Unu los conceptus centralis la biología es que toa vía desciendi d'un antepasau común qu'á seguíu el procesu la volución. De hechu, ésta es una las razonis pola que los organismus biológicus exhibin una semejanza tan llamativa en las unidáis y procesus que s'án discutíu en la seción anterior. Charles Darwin estableció la credibilidá la teoría la volución al articulal el conceptu de seleción natural (a Alfred Russell Wallace se l'estila reconocel comu codescubrior d'esti conceptu). Con la llamada síntesis moderna de la teoría evolutiva, la deriva genética fue aceptada como otro mecanismo fundamental implicado en el proceso.

ReferenciasEital

  • Otto, James H. y Towle, Albert. (1992). Biología moderna. "11va. edición". McGraw Hill/ Interamericana de México. México D.F., México. ISBN 0-03-071292-0.
  • Margulis, L. y K. N. Schwartz: Cinco reinos. Guía ilustrada de los phyla de la vida sobre la Tierra. Barcelona, Labor.1985.
  • Tudge, Colin: La variedad de la Vida, Historia de todas las criaturas de la tierra. Un extenso y prolijo manual que recoge la clasificación de todos los grupos importantes que existen, o han existido, sobre la tierra.
  • Campbell, N.: Biology: Concepts and Connections, 3rd ed., Benjamin/Cummings 2000. A college-level textbook (en inglés).

Véase tambiénEital

Prantilla:Portal

Eital

Enlacis esternusEital