Diferencia entre revisiones de «Estaus Uníus»

Contenido eliminado Contenido añadido
Fiquei (carava | Contribucionis)
Sin resumen de edición
Fiquei (carava | Contribucionis)
Sin resumen de edición
Línia 42:
== Goviernu y política ==
 
Estaus Uníus es una repúbrica costitucional, presiencial i federal. El su gobiernugoviernu tien unos pueris limitaus numiraus ena Costitución. La su holma de gobiernugoviernu es cantá comu democrácia presiencialista polque ái un presienti. La eleción del presienti es endireta pol compromisarius u grandis eletoris.
Dendi [[2009]], [[Barack Obama]] es presienti del país.
 
Línia 53:
Enantis de la llegá de los uropeus abitaban nel territoriu albondu puebrus endígenas, angunus llegandu a crial colturas avançás, comu la Misisipiana. Los primerus assitiamientus uropeus s'estabrecierun a partil del sigru XVI huendu españolis, francesis, británicus i olandesis. Los [[Paisis Baxus]] cedierun las sus colonias a los británicus, que poquinu a poquinu van a holmal las 13 colónias, que se conviltirian enos Estaus Uníus d'América al atrás duna guerra pola endépendencia, causá polas tensionis entri la metrópoli i los colonus (1775-1781). El nuevu estau recogi ideas ilustrás, comu la igualdá entri tolos ombris, los derechus umanus, etc. George Washington hue el primel presienti de la nacion.
 
Endespues de la endependencia, el gobiernugoviernu estau-uniensi siguió una política d'espansion acia el esti, lo que le llevó a una serii de runchas. La devision enterna entri partidaruis de la esclavitú i los que non lo eran provocó la Guerra Cevil Estau-uniensi (1860-1865), nel que los estaus del sul (partidarius de la esclavitú ya qu'era mu emportanti ena su economia) se proclamarun endependientis. La guerra acabijó cona vitória de los abolicionistas.
 
Duranti tol sigru XIX los Estaus Uníus esperimentarun una [[Revolución Endustrial|revolucion endustrial]], conviltiendu-se nuna potencia económica i política. Al escomençal la [[I Guerra Mundial]] se va a declaral neutral peru acabijó entrandu apoyandu a los aliaus. Los años 20 huerun duna gran prosperiá económica que acabijó ena Gran Depresion de 1929.