Páxaru
 (Avis)
Páxaru
Otrus nombris: {{{algotrasdenominacionis}}}
Destribución
[[File:{{{Mapa}}}|250px|Destribución de Páxaru]]
Crassificación científica
Reinu
Animalia
Filu
Chordata
Crassi
Aves[nota 1][1]
Ordin
{{{Ordin}}}
Familia
{{{Família}}}
Géneru
{{{Géniru}}}
Especii
{{{Espécii}}}
Autol
{{{Autol}}}
Estau de conservación
[[File:Status_iucn2.3_{{{Estau}}}_es.svg|200px|Conservación dePáxaru]]

Las avis son animalis vertebráus, de sangri calienti, qu'agilan, saltan o se mantienin solu sobri las extremidáis posterioris,[2] mientras que las extremidáis anterioris están modificás com'alas que, al igual qu'una hartá otras características anatómicas únicas que les permitin, en la mayoría los casos, volal, peru no toäs vuelan. Tién el cuerpu recubiertu de plumas y, las avis actualis, un picu córneu sin dientis. Pa reproducilsi ponin güevus, qu'incuban hata la su eclosión.

El su grupu taxonómicu se denomina crassi Aves (la palabra es latina y está en plural, en singular sería avis)[3] pala sistemática clásica, pero en la sistemática filogenética actual esti clau no tié rangu, y es incluíu a la su vezi sucesivamenti drentu los claus: Theropoda, Dinosauria, Archosauria, Sauropsida, Tetrapoda, etc., manqui ain más anidamientus intermeyus con denominación.

Las avis s'originun a partil de dinosaurius carnívorus bípedus del Jurásicu, hazi 150-200 millonis d'añus, y son, de hechu, los únicus dinosaurius que sobrevivun a la extinción masiva producía al final del Mesozoicu. La su volución dio lugar, tras una huerti radiación, a las más de 18 000 especis actualis[4] (más 153 extintas en tiempus históricus).[5] Las avis son los tetrápodus más diversus; sin embargu, tién una pazu homogeneidá morfológica en comparación con los mamíferus. Las relacionis de parentescu las familias d'avis no siempri puein definilsi por morfología, pero con el análisis d'ADN prencipiun a esclarecelsi.

Las avis habitan en toïtus los biomas terrestris y tamién en tós los océanus. El tamañu pué sel desdi 6,4 cm en el colibrí zunzuncitu hata 2,74 metros en el avestruz. Los comportamientus son diversus y notablis, com'en la anidación, la alimentación las crías, las migracionis, el apareamientu y la tendencia a la asociación en grupus. La comunicación entri las avis es variabli y puei implical señales visualis, llamás y cantus. Argunas emitin una pazu diversidá de sonis, y se destacan pola su inteligencia y pola capacidá de transmisión coltural de conocimientus a nuevas generacionis.

El sel umanu á teníu una intensa relación con las avis. En la economía humana las avis de corral y las cinegéticas son huentis d'alimento. Las canoras y los lorus son popularis como mascotas. S'usa el plumón de patus y gansus domésticus pa rellenal almohadas, y endenantis se cazaban una hartá avis pa adornal sombrerus con las sus plumas. El guanu las avis s'usa en la fertilización de suelus. Argunas avis son reverenciás o repudiás por motivus religiosus, supersticionis o por prejuicius erróneus. Una hartá son símbolus colturales y referencia frecuenti pal arti. En los úrtimus 500 añus s'án extinguíu más de 150 especis comu consecuencia d'actividáis umanas,[6] y, actualmenti, son más de 1200 las especis d'avis amenazás que necesitan esfuerzus pala su conservación.[7]

Notas Edital

  1. En esta ficha de taxón se siguin las directricis la taxonomía clásica, es izil, usandu las categorías linneanas, qu'establecin qu'Aves es una crassi. Peru los estudius la filogenética moderna (basaus en claus) establecin qu'Aves provieni de Dinosauria.

Referencias Edital

  1. http://www.itis.gov/servlet/SingleRpt/SingleRpt?search_topic=TSN&search_value=174371 "Aves"
  2. url=https://ecojugando.wordpress.com/2016/07/08/que-son-las-aves-como-son-las-aves/ |"Completo artículo sobre la naturaleza de las aves."
  3. Cita DLE
  4. Barrowclough, G. F.; Cracraft, J.; Klicka, J. y Zink, R. M. «How many kinds of birds are there and why does it matter?» PLoS ONE, 11(11): e0166307.
  5. Error en la cita: Etiqueta <ref> no válida; no se ha definido el contenido de las referencias llamadas Clements
  6. Numerous bird species have been driven extinct http://www.birdlife.org/datazone/sowb/state/STATE1
  7. Error en la cita: Etiqueta <ref> no válida; no se ha definido el contenido de las referencias llamadas bli

Guípasi tamién Edital

Atijus Edital