Glúcidu

(Rederigíu dendi Glúciu)
Agora ain pessonas trebajandu nesti artícalu
Por causa d'estu, puein faltal conteníus o avel marrus en el hormatu. Has el favol, enantis de hazel qualquiera muación, vai-ti ala carava a tentu d'esti artícalu pa poel cordinal la su redación.

Los glúcidus[n 1], mal llamaus idratus de carbonu u carboidratus, son un tipu biomoléculas olgánicas. Químicamenti se definin cumu polialcolis con una hunción aldeidu i una hunción cetona i un númiru variabri d'átomus carbonu. Están holmaus pol carbonu (C), idrógenu (H) i ossígenu (O) i, a vezis, nitrógenu (N) açufri (S) i fósforu (P).[1] Estus átomus se juntan pol mé dunus enlacis mu huertis deficis de rompel llamaus enlacis covalentis, i que quandu lo hazin liberan una gran cantiá d'enelgía, la quala es utlizá polos olganismus pa mantenel las sus huncionis vitalis.

Graninus d'açuca.

Algotras denominacionis Edital

La parabra "glúcidu" provién del griegu glykys, que senifica duci, pol tenel angunus esti sabol.[2] La parabra "carboidratu" o "idratu de carbonu", vien da pol me de que muchus glúcidus (no tós) suelin respondel a la hórmula genérica Cn(H2O)n ("idratu" pol que H2O es la hórmula el áugua), ondi la letrina "n" es un númiru enteru (1, 2, 3...) que repressenta el númiru d'átomus.[3] Esti últimu télminu está en decadéncia nel lenguagi científicu, huendu mayoritáriu el su usiu en tó lo referenti a la nutrición. Tamién se conoci a esti grupu sustáncias comu sacáridus, parabra derivá del griegu σάκχαρον, que senifica açuca.[4]

Crassificación Edital

Los glúcidus se deviin en divelsus tipus: monosacáridus, disacáridus y polisacáridus

Monosacáridus Edital

 
Hórmula la glucosa.

Son las uniais monoméricas los glúcidus, es izil, las moléculas olgánicas pequeñas que combinás unas con otras holman moléculas olgánicas más grandis. Se crassifican atendiendu a várius critérius, comu el su númiru de carbonus, la quiraliá o que tengan un grupu cetu o aldeidu que, combinaus, dan lugal a destintus tipus monosacáridus. Los monosacáridus más simpris son los consideraus a partil de n=3, i se llaman triosas.

Se deviin en aldosas i en cetosas dependiendu de que tengan un grupu cetona o un grupu aldeidu. Sólu ái una de ca tipu, huendu el Gliceraldeidu la aldotriosa i la Diidroxiacetona la cetotriosa (enque dambus dos s'alcuentran holmandu un enlaci tipu éster con un fosfatu).[5]

Disacáridus Edital

Polisacáridus Edital

Huncionis Edital

Metabolismu Edital

Huentis Edital

Notas Edital

  1. Las variantis "grúciu", "grúcidu" o "glúciu" no dessistin pol sel esti términu un tenicismu.

Referéncias Edital

  1. http://www.um.es/molecula/gluci01.htm
  2. «Archive copy». Archivado desde el original el 18 de septiembre de 2009. Consultado el 24 de septiembre de 2009. 
  3. http://www.mascultura.com/conocer/119-glucidos.html
  4. «Archive copy». Archivado desde el original el 11 de diciembre de 2009. Consultado el 24 de septiembre de 2009. 
  5. http://www.ehu.es/biomoleculas/hc/sugar31e.htm#3

Bibliografia Edital

  • Mathews, C.K.; Van Holde, K.E.; Ahern, K.G.: Bioquímica, 3ª edición. Pearson Educación, S.A. Mairil, 2002.

Atijus Edital

  •   En Commons ai conteníu multimedia sobre Glúcidu.