La Rioja

comunidá utónoma d'España
(Rederigíu dendi La Rioha)
La Rioja
Bandera La Rioja Escú de La Rioja
Assitiamientu
Datus estaísticus
Capital Logroñu
Luenga oficial Castellanu
Supifícii
 - total
 - % d'España
Puestu núm. 1
94.223 qm²
18,6%
Puebración
 - Total (2008)
 - % de España
 - Densiá
Puestu núm 6
2.553.301
5,69 %
26,57 ab./qm²
Hentilíciu Riohanu/a
Estatutu d'autunomia 9 e Húniu e 1982
ISO 3166-2 ES-LO
Representación
palramentária

 - Congressu
 - Senau
 
 
4 escañus
5 escañus
Presidenta Concepción Andreu (PSOE)
Hunta e Castilla i Lión

La Rioja es una comunidá utónoma d'España assitiá nel norti la Península Ibérica. Abada parti del valli el Ebru ena su zona setentrional i del Sistema Ibérico nel sul. La comunidá es uniprovincial, polo que nu dessisti Deputación i s'alcuentra olganiçá en 174 monicípius. La su capital es Logroñu i la su puebración estimá es de 317.020 abitantis (INE 2008).

Etimologia Edital

Áin várias teorias pa espricoteal el origin del su nombri:

  • Una dellas izi qu'el nombri viini del vascu errioxa, qu'e la su vezi vendria del componieru e la parabras herri (tierra) i egui (pan), que senificaria Tierra del pan.
  • Pola su parti, Merino Urrutia,[1] estoriaol i alcardi que hue de Ojacastro enos años 1912 i 1913, cre que hazi mención al riu Oja, que la rais vasca "oia" es 'bosque'. Pos bien, si tenemus en cuenta qu'el prefihu de Rioha puei proceel del latín "rivum", 'río', el télminu hadria alusión a las muchas ohas qu'éste arrastraba en Otoñu, tal cumu suceeria con Tolosa, Lodosa o Tulús en referéncia al lou, al barru qu'arrastraba el riu.[2]
  • Nel hueru e Miranda d'Ebro de 1099 s'alcuentra la primel referéncia a La Rioha como Rioiia, apareciendo posteriormente como Riuum de Oiha y Rivo de Oia en el cartulario de Santo Domingo de la Calzada de 1150. Por esta razón algunos investigadores consideran que el topónimo deriva del río Oja. Sin embargo esta tesis presenta cierta debilidad cuando se considera el nombre original de este curso acuático, Glera o Illera, aún en uso. Más bien parece una adecuación del primer término documentado "Rioiia" al idioma Castellano en un tiempo en que la región se encontraba en disputa con el Reino de Navarra.

Comarcas Edital

La Comuniá de La Rioha nu tiini una comarcaliçación que tenga importáncia almenistrativa. Traicionalmenti s'á gastau la consistenti enos nuevi partius hudicialis que dessistian ena antigüeá, correspondientis a Haro, Santo Domingo de la Calzada, Nájera, Logroñu, Torrecilla en Cameros, Calahorra, Arnedo, Alfaro i Cervera del Río Alhama.

De holma más heneral, La Rioha se considera diviia en tres rihionis, huendu éstas la Arta, Meya i Baha, sigún el cauci el ríu Ebru, contandu ca una dellas con zona e valli ena su zona norti, de climi mediterráneu i zona e sierra ena zona sur, de climi continental.

Ebiu a que los antigus partius hudicialis de Santo Domingo de la Calzada i Nájera cubrían localiais assitiás en valli i sierra i atendiendu a la gran deferencia orográfica entri estas zonas, se sueli tratal a las sus respectivas zonas de sierra Ezcaray i Anguiano cumu comarcas. Amás traicionalmenti la comarca de Torrecilla en Cameros (coñocia abitualmenti cumu Cameros) es diviia en Camero Nuevo i Viejo.

Sigún estu, suelin tenelsi en cuenta las siguientis:

  • Rioha Arta
  • Valli: Haro, Nájera i Santo Domingo de la Calzada
  • Sierra: Anguiano i Ezcaray
  • Rioha Meya
  • Valli: Logroñu
  • Sierra: Tierra de Cameros (Diviiu en Camero Nuevo i Camero Viejo)
  • Rioha Baha
  • Valli: Alfaro, Arnedo i Calahorra
  • Sierra: Cervera

Referencias Edital

Atijus p'ahuera Edital