El licopenu del neolatín lycopersicum, la especi tomati, es un carotenu roju brillanti y pigmentu carotenoidi y fitoquímicu que s'encuentra en los tomatis y otras frutas y verduras de colol roju, comu las zanajorias rojas, sandías, y papayas, manqui no en las fresas, pimientus rojus, o cerezas.[1] Manqui el licopenu es químicamenti un carotenu, no tié actividá de vitamina A.[2] Los alimentus que no son de colol roju tamién puen contenel licopenu, comu las jabas sidrus o el perejil.[1]

En las plantas, algas y otrus organismus fotosintéticus, el licopenu es un intermeyariu importanti en la biosíntesis d'una hartá carotenoidis, incluyendu el beta carotenu, que es responsabli la pigmentación amarilla, naraja, o roja, la fotosíntesi, y la foto-protezión. Como tós los carotenoidis, el licopenu es un hidrocarburu poliinsaturau, es izil, un alquenu no sustituíu. Estructuralmenti, el licopenu es un tetraterpenu y ensamblau a partil d'ochu unidadis e isoprenu que se componin enteramenti de carbonu e hidrógenu. Es insolubli en áugua. Los onci doblis enlacis conjugaus del licopenu le dan el su colol roju intensu y la su actividá antioxidanti. Debíu al su huerti colol y no toxicidá, el licopenu es un coloranti alimentariu útil (registrau comu E160d) y está aprobau pal usu en los EE.UU.,[3] Australia y Nueva Zelanda (registrau comu 160d)[4] y l'UE.[5]

Mecanismu d'azión del licopenu Edital

El licopenu posei propiedáis antioxidantis, y actúa protegiendu a las células humanas del estrés oxidativu, producíu pola azión e los radicalis libris, que son unu los prencipalis responsablis e las enfermedáis cardiovascularis, del cancru y del envejecimientu.[6] Además, actúa modulandu las moléculas responsablis e la regulación del ciclu celular y produciendu una regresión e ciertas lesionis cancerosas y de próstata. No se conocin exactamenti las basis biológicas ni fisicoquímicas d'estas propiedáis, peru paezin directamenti relacionás con el elevau puel antioxidanti del licopenu, una hartá más qu'otrus antioxidantis comu la vitamina E o el β-carotenu. Un pazu númeru de procesus cancerígenus y degenerativus están asociaus a dañus oxidativus sobri el genoma y los mecanismus genéticus e control e la proliferación y diferenciación celular. El licopenu actuaría com'un potenti neutralizaor e radicalis libris (óxidu y peróxidu) atenuandu los dañus oxidativus sobri los tejíus.

Véasi tamién Edital

Huentis Edital

  1. 1,0 1,1 url=http://nutritiondata.self.com/foods-000137000000000000000-4w.html? "Foods highest in lycopene, Nutrition Data, USDA Nutrient Database, version SR-21". Conde Nast. nutritiondata.com (2014)
  2. «Journal of the American College of Nutrition: Role of Antioxidant Lycopene in Cancer and Heart Disease». Archivado desde el original el 19 de agosto de 2013. Consultado el 12 de abril de 2016. 
  3. 21 CFR 73.585
  4. Australia New Zealand Food Standards Code http://www.comlaw.gov.au/Details/F2011C00827 "Standard 1.2.4 - Labelling of ingredients"
  5. UK Food Standards Agency: http://www.food.gov.uk/safereating/chemsafe/additivesbranch/enumberlist "Current EU approved additives and their E Numbers"
  6. Garrido M, González-Flores D, Marchena AM, Propr E, García-Parra J, Barriga C, Rodríguez A.B. (2013). "A lycopene-enriched virgin olive oil enhances antioxidant status in humans". J Sci Food Agric 93': 1820-1826.

Atijus Edital

  •   En Commons ai conteníu multimedia sobre Licopenu.