José María Gabriel y Galán

(Rederihiu dendi Gabriel y Galán)

José María Gabriel y Galán (Frades de la Sierra, Salamanca, el 28 juñu de 1870 - † Guiju de Granailla, Caçris, el 6 jeneru de 1905), pueta qu'escrebió en castellanu i estremeñu.

José María Gabriel y Galán

BiografiaEital

 
Casa Museu de Gabriel y Galán en Guiju de Granaílla

Iju de campusinus propietarius las sus tierras. Passa la su enfáncia en el puebru natal asistiendu a la su escuela, i a los 15 añus se treslada a Salamanca pa acontinal los sus estuyus (nesta epoca hazi los sus primerus versus). Al mesmu tiempu labuta en un pósitu tejíus. En 1888 consigui el títulu maestru d'escuela i es destinau a Guijuelu, a unus 20 quilómetrus el su puebru natal. Al pocu tiempu va a Mairil pa acontinal estuyandu ena "Escuela Normal Central". No premaneci muchu allí, ya que la metrópoli le prouci rechazu (la huchea en angunas cartas de Modernópolis ).

Es destinau a Piedraíta (Ávila). El su estau ánimu es baju, firmandu las cartas a los sus collácius cumu El Solitario.

El jovin maestru se prefila ya comu un zagal tristi, melancólicu, mu sensibri i de prohundas convicionis religiosas (alcibias de la su mairi, Bernarda), que ya se notan enos sus puemas. Conoci a la su mujel Desideria (a la que huchea cariñosamenti mi vaquerilla) en 1893, i dendi altoncis sufri un cámbeu raical. Abaldona el su puestu maestru i se treslada a Guihu de Granailla, ondi almenistra la hesa El Tehal, propieá el tíu la su esposa. Allí alcuentra el tiempu i sosiegu pa madural la su puesía. Al tenel nacéncia su primel iju (Jesús, 1898) componi El Cristu benditu, primera las sus famosas Estremeñas.

Espena el 6 jeneru de 1905, a consecuencia duna pulmunía mal curá. El ayuntamientu Guihu de Granailla mantiini la casa qu'abitó, cumu museu, ondi s'enseñan ojetus pressonalis el pueta, donación de los sus ereerus.

ObraEital

La su obra puética se aparta el modernismu, huendu conservaora en estrutura i temática: defiendi la traición, la família, la estirpi, el dogma católicu u la descansá via campestri.

Puemarius:

  • Castellanas (1902)
  • Estremeñas (1902)
  • Campusinas (1904)
  • Nuevas Castellanas (1905)
  • Relihiosas (1906)


Literatura en estremeñu

Autoris: José María Alcón OliveraJuan José CamisónIsmael Carmona GarcíaVicente CorralesCruz Díaz MarcosFrancisco Durán DomínguezJuan García GarcíaAniceto Garrido RetortilloJosé María Gabriel y GalánAntòniu Garríu CorreasPablo GonzálvezElisa Herrero UcedaMiguel Herrero UcedaEnrique Louzado MorianoLuis Martínez TerrónJosé Benito Mateos PascualAntonio Sánchez Gil

Obras: Al tentu la providénciaLa Cohtitución Ehpañola en EhtremeñuEl corral los mis agüelusEbanheliu sigún San HuanPrimera Gramática EhtremeñaPrimera Antología de Poesía ExtremeñaEl PrencipinuPan i vereaRequiloriosLos beneficios del teléfonoEl serano de las comadresLa nueva literatura en estremeñuLa nueva literatura en estremeñu 2Ceborrincho, relatos extremeñosMamaeña, relatos extremeños

Webs: BelsanaLa billota literáriaCúyu pan esgarras?EstremaWebGüiquipeyaLa gurullaOgañu

Guipal más endirguis al tentu...


Enlacis esternusEital